tirsdag den 16. april 2013

Darkness Rising #1 - The Gathering

Titel: The Gathering 
Serie: Darkness Rising 
Forfatter: Kelley Armstrong 
Antal sider: 359
Udgivet: 2011
Sprog: Engelsk 
Forlag: Harpercollins children Books
På dansk: Tegnet 
Læst: 12-14. april 2013


"Maya lives in a small medical-research town on Vancouver Island. How small? You can’t find it on the map. It has less than two-hundred people, and her school has only sixty-eight students–for every grade from kindergarten to twelve.
Now, strange things are happening in this claustrophobic town, and Maya’s determined to get to the bottom of them. First, the captain of the swim team drowns mysteriously in the middle of a calm lake. A year later, mountain lions start appearing around Maya’s home, and they won’t go away. Her best friend, Daniel, starts experiencing “bad vibes” about certain people and things. It does’t help that the new bad boy in town, Rafe, has a dangerous secret…and he’s interested in one special part of Maya’s anatomy: Her paw-print birthmark."
Jeg havde fået anbefalet denne serie af en sød pige ved navn Mia, og jeg skyndte mig at få fat i den så jeg kunne læse den. Jeg læste den på et par dage og jeg må sige at jeg virkelig blev grebet af den. Hele miljøet er virkelig fantastisk og jeg er vild med Maya som er bogens hovedperson. Jeg er glad for at jeg valgte at købe alle tre bind, for jeg skyndte mig med det samme at starte på bog nummer 2, The Calling, ligeså snart jeg havde læst det sidste ord af denne bog. Det her er helt sikkert en rigtig god bog og jeg kan godt forstå at Carlsen har valgt at oversætte den. Måske kender i allerede til Kelley Armstrong, som er bogens forfatter, hun har også skrevet serien Mørkets Kræfter. 

Denne bog handler om en pige ved navn Maya, kendetegnet ved Maya er at hun har et modersmærke formet som en lille pote, samtidig fungere hun bedst i naturen og har et særligt forhold til dyr. Hun bor i en meget lille by på en ø der ligger ikke så langt fra Vancouver, Canada. Denne by er en såkaldt medicin by af en slags, den er skabt af et medicin firma kaldet St. Cloud Corporation der gerne vil holde deres udvikling hemmelig. Der kommer ofte spioner til Salmon Creek for at udspørge de 200 beboer om medicin firmaet. Børnene er opdraget til at holde deres mund over for fremmede. Men Maya er en Native, hvilket vil sige hun er indianer. Året før døde hendes bedste veninde Serena i en flod ulykke. Hun sørger stadig med hendes bedste ven Daniel, som også var Serenas kæreste. Maya begynder at date en fyr der hedder Rafe, han er en bad-boy, men Maya kommer under huden på ham og opdager en forunderlig verden. En dag kommer en fremmede til byen, hun udspørger de unge om deres hobbyer osv. Ganske få dage efter finder Rafe og Maya den samme fremmede død. Hun er ved at blive spist af en Puma (Cougar). Nu begynder spørgsmålene af stille sig for Maya, hvordan er hun pludselig død og har St. Cloud Corporation noget med det at gøre? 

Sproget i bogen er udmærket. Det var dejligt detaljeret og der var ingen fejl som sprang mig i øjnene. Det var flydende og det fungerede godt. Jeg kan godt lide den måde Kelley Armstrong skriver på. Jeg valgte at læse den på engelsk, hvilket jeg er rigtig glad for jeg gjorde. Der er bare noget specielt ved at læse det som forfatteren selv har skrevet. Plottet er spændende, jeg kan godt lide at der bliver stillet en masse spørgsmål i forhold til byen og de mennesker der bor der. Maya er ikke en person der står meget fast i sine beslutninger. Altså hun stiller hurtigt spørgsmålstegn ved det der sker i byen og de mennesker der bor der. Hun er hverken naiv eller dumdristig hvilket jeg er helt vild med. Hun udvikler sig meget igennem bogen og bliver bevidst om sine fejl. Det gør hende meget menneskelig. Jeg er også vild med at der kommer en masse hemmeligheder frem, omkring hendes biologiske forældre osv. Det er spændende. Det sjove ved denne bog er at der ikke sker forfærdelig mange ting, alligevel bliver man fuldstændig fanget af bogen. 

Bogen er skrevet i 1. person, det vil sige jeg-persons fortæller. Den er personbundet til Maya. Det synes jeg fungere rigtig godt, da man lærer Maya rigtig godt at kende. Men det fungerer også meget godt fordi der foregår meget rundt om Maya, som man (læseren) først får af vide samtidig med Maya gør det. Det fungerer rigtig godt, da der kommer nogen twist i plottet. Men det er ikke kun Maya der er en vigtig person i denne bog. Daniel, som er Mayas bedste ven har også en stor rolle. Han er den i gruppen som alle stoler og hører på. Han betyder rigtig meget for Maya og man begynder at holde rigtig meget af ham. Så der Rafe, Maya er stort set hele vejen i gennem ret vild med ham. Han fremstår rigtig godt og man synes det er godt når de kysser. Det er ham der introducere Maya til hans søster Annie, som kan skifte til en puma. Hun har mistet meget af sin menneskelighed og det fortæller han Maya. Maya og Rafe prøver at regne ud hvorfor de kan skifte form. Rafe lærer Maya det han ved og han fortæller hende også en del om hendes biologiske forældre. Så er der en helt vennegruppe som Maya er en del af. De fremstår alle sammen på godt og ondt. Jeg kan rigtig godt lide at de fremstår på godt og ondt, da man kan se sine egne venner i Mayas venner. Jeg er vild med at folk fremstår menneskelige og fulde af fejl, faktisk gør Maya også selv det. Det er jeg helt vild med. 

Men helt igennem synes jeg det her er en rigtig god bog. Om man vælger at læse den på dansk eller engelsk tror jeg er lige meget. Maya er spændende og hele miljøet er rigtig godt og spændende. I starten virker bogen ikke som om der ikke er meget overnaturligt i, men desto mere og mere man læser, jo mere klart står det at der er masser af fantasy i denne serie. Jeg synes den her bog helt klart fortjener 4 stjerner. Men samtidig synes jeg ikke den lever helt op til de mere kendte serier som Black Dagger Brotherhood, The Mortal instruments, The infernal devices og Twilight. Jeg var rigtig godt underholdt og jeg er allerede startet på toeren. Så skynd jer at få fingre i denne bog, den er virkelig god!

Nogen kender måske denne bog under det danske navn "Tegnet".

Ingen kommentarer:

Send en kommentar