mandag den 8. april 2013

Vandrende Sjæle

Titel: Vandrende Sjæle 
Serie: -
Forfatter: Stephenie Meyer 
Antal sider: 764
Udgivet: 2009
Sprog: Engelsk 
Forlag: Lindhardt og Ringhof
Originalsprog: Engelsk
Originaltitel: The Host 
Læst: 2009, 2-4. april 2013
"Jordens befolkning er blevet besat af væsner fra en anden planet, souls. De er en fredelig art, men overtager folks sind og efterlader kroppene intakte. Wanderer er blevet tildelt Melanies krop, men Melanie kæmper imod. Melanie fylder Wanderers tanker med erindringer om Melanies kæreste og Melanies bror. Ude af stand til at skille sin krops længsler fra sit sind længes Wanderer også efter de to. Wanda (og Melanie) tager af sted for at finde dem i ørkenen, hvor de gemmer sig sammen med en lille gruppe mennesker, som heller ikke er blevet besat."
Jeg har læst denne bog for 4-5 år siden, dengang synes jeg den var super god. Så forleden dag var jeg inde og se The Host i biografen. Jeg blev så glad for at få genopfrisket denne bog at jeg valgte at læse den igen, for at se om jeg stadig synes den var ligeså god. Jeg kunne ikke huske særlig meget fra bogen så det var meget sjovt og overraskende at læse den igen. Jeg elskede den faktisk mere efter jeg havde set filmen. Selvom jeg må sige at jeg ikke var lige tilfreds med alle skuespillerne.

Bogen handler kort fortalt om at jorden er blevet overtaget af noget der hedder sjæle. De indtager menneskenes kroppe og overtager deres sind, bevidsthed og krop. I nogen tilfælde kan mennesket "overleve" indsættelsen af en sjæl, det vil så sige at der vil være to bevidstheder inde  i hovedet på den overtaget. Det er netop det der er sket for Melanie Styder. Hun blev fanget af de søgende (sjælenes efterretnings afdeling) og får sat en sjæl ind ved navn Vandrer, senere kaldet Wanda. Det er Wanda der er hovedpersonen og det er hendes følelser og tanker vi hører, dog snakker Melanie også af og til. Melanie får overtalt Wanda til at lede efter Jared (Melanies kæreste) og Jamie (Melanies lillebror). De ender med at vandre ude i ørken og til sidst finde hendes onkel Jeb, hvor Jared og Jamie også er. De stoler ikke på hende i starten fordi hun er en sjæl og de ved ikke at Melanie stadig er inde i kroppen også. Wanda bliver langsomt accepteret i gruppen som er en flok på cirka 35 mennesker. Wanda bliver forelsket i Ian som hele vejen igennem har prøvet at beskytte hende. Der er bare et problem og det er at Melanie og Melanies krop elsker Jared. Kroppen kan ikke elske Ian. Men det gør Wanda. Jamie har accepteret Wanda og Melanie i Melanies krop uden problemer. Folk begynder at holde af hende og de er på mange måder også afhængige af hende. 

Vandrende Sjæle er en bog skrevet af Stephenie Meyer. Den har på mange måder stået i skyggen af Twilight. Det synes jeg rigtig ærgerligt fordi jeg synes at Vandrende Sjæle på mange måder er bedre end Twilight. Den er nok lidt mere til voksne læsere. Selvom den går som en ungdomsbog. Men den er en rigtig god bog og det er dejligt at den ved hjælp af filmen kan blive mere kendt, for den fortjener faktisk ligeså stor omtale som Twilight. Jeg synes helt sikkert at det er en bog der skal læses, især hvis man er vild med Twilight. Jeg havde personligt svært ved, første gang jeg læste den, at finde ud af at det ikke var Bella der er hovedpersonen. Et fordi at sproget og ordstrukturerne er meget lig Twilight, men også fordi at Wanda på nogen måder minder lidt om Bella. Det der med at sætte alle andre foran sig selv altid, den evne besidder de begge. Men udover det så er der ingen ligheder mellem Vandrende Sjæle og Twilight. 

Bogen er skrevet i 1. person som selvfølgelig er personbundet. Det der er Wanda der er den person man følger. Men der er mange vigtige personer i denne bog. Der er Jared som er Melanies kæreste. Han er i starten meget sur i starten og tror ikke på Wanda. Han behandler hende i starten rigtig dårligt. Men hun formår at overtale ham til at tro på at Melanie stadig er der inde. Så der Jamie, han er Melanies lillebror. Han kan lide Wanda fra starten og han er også en af de første til at acceptere hende. Jeb er ham der finder Melanie. Det er hans grotte de bor i, så han bestemmer, hvilket holder Wanda i live. Så er der også Ian, han er en vigtig person for Wanda hele vejen igennem næsten. Han passer på hende og han ender med at elske Wanda. Han er på en måde Jareds modstykke. 

Så er der selvfølgelig også Wanda og Melanie. De udvikler sig helt vildt meget igennem bogen. hvilket virkelig er med til at man bliver så fanget af bogen som man gør. I starten kan de ikke lide hinanden og de modarbejder også hinanden. Men efter de kommer ud i grotten begynder de at elske hinanden og tanken om at miste hinanden gør at de bliver både bange og ked af det. Det er meget denne udvikling der også gør at bogen er så god og spændende. 

Men alt i alt er det her en fantastisk bog. Jeg har ikke rigtig skrevet noget dårligt om den og det er virkelig fordi at den her bog er virkelig virkelig god. Dog synes jeg starten er lidt tung og den kan i starten godt være meget forvirrende, hvilket jeg ved at har gjort folk har stoppet med at læse dem efter de har læst de første sider, simpelthen fordi de troede bogen var for mærkelig til dem. Men den er virkelig ikke forvirrende eller svær at forstå når man først kommer over de første 50 sider. Men ellers er det her virkelig en bog jeg synes i skal læse. Den inderholder virkelig mange fantastiske elementer og jeg synes helt personligt at den er bedre på mange måder end Twilight. Hvis i er i tvivl hvorvidt det er noget for jer, kan i se filmen The Host, som er en filmatisering af bogen. Men helt sikkert en klasse bog!  


Fra venstre: Jared, Jamie, Melanie/Wanda, Ian, Onkel Jeb

Ingen kommentarer:

Send en kommentar