torsdag den 15. august 2013

Crossfire: Blottet for dig, Spejlet i dig & Bundet til dig

Titel bog 1: Blottet for dig 
Titel bog 2: Spejlet i dig 
Titel bog 3: Bundet til dig
Serie: Crossfire
Forfatter: Sylvia Day
Antal sider bog 1: 413

Antal sider bog 2: 370
Antal sider bog 3: 436
Udgivet bog 1: 19-10-2012
Udgivet bog 2: 14-12-2012
Udgivet bog 3: 13-06-2013
Sprog: Politikkens forlag
Originaltitel bog 1: Bared to You 

Orginaltitel bog 2: Reflected in You 
Orginaltitel bog 3: Entwined with You
Orginalsprog: Engelsk
Læst: juli måned 2013

"Blottet for dig af Sylvia Day er første bog i en skønlitterær, erotisk trilogi om Eva og Gideons kærlighed. Eva starter på nyt job i New York hos et reklamebureau, og den bygning som bureauet ligger i ejes af Gideon Cross. Da Eva og Gideon møder hinanden for første gang, er kemien imellem dem der med det samme, og den er så overvældende for dem begge, at de længes efter hinanden hele tiden. De har dog begge store følelsmæssige ar i sjælen, og derfor er et sundt og almindeligt kærlighedsforhold fremmed for dem."
"Gideon Cross er perfekt og smuk på ydersiden, men tortureret og smadret indeni. Eva bliver dog afhængig af ham, og hun føler, at han er alt det hun mangler, og at han opfylder alle de drømme, hun altid har haft. Selvom deres fortid, er lige voldsomme, og de føler at det aldrig vil komme til at gå, holder de ved, da der i alt det smertefulde og det ødelagte, også findes det perfekte. Eva og Gideon mødte hinanden i Crossfirebygningen, og med det samme opstod der en kemi imellem dem, som var så overvældende, at ingen af dem kunne modstå den anden. Dog har de begge to store ar på følelserne, og derfor må de kæmpe for at få deres kærlighed til, at blive et velfungerende forhold."
"Bundet til dig af Sylvia Day er tredje og sidste bog i den erotiske Crossfire-serie om Eva og Gideons forhold. Eva har, fra første øjeblik hun mødte Gideon, været nærmest magnetisk tiltrukket af ham. En del af grundet til dette, er at hun kunne se, han var en skadet sjæl ligesom hende selv. Eva og Gideon må se deres indre dæmoner i øjnene. Samtidigt må de acceptere konsekvenserne af deres lyster."
Disse bøger læste jeg stort set lige efter jeg havde læst Fifty Shades trilogien. Jeg tænkte dengang at det ville bliver underligt ikke at skulle læse om Ana og Christian mere og nu læse om Eva og Gideon, men det var det slet ikke. Jeg var samtidig bange for at de ville minde for meget om hinanden, også fordi jeg har læst nogen anmeldelser hvor folk siger, at disse bøger er en tro kopi af Fifty Shades. Men tro mig det er de ikke, de her bøger er så meget bedre end Fifty Shades og de blev hurtigt en del af mine yndlings bøger. Selvfølgelig er opsætningen lidt det samme, stenrig mand forelsker sig i en kvinde ved første øjekast og vil gøre alt for at få hende. Både Christian Grey og Gideon Cross er dominerende mænd og de har begge det mystiske i sig. De har deres forfærdelige barndom til fælles, hvor der er sket noget der har gjort dem skadet og har gjort at de har behov for kontrol. Men ellers er de to mænd meget forskellige. Jeg synes at der er mere spænding i de her bøger og det jeg aller bedst kan lide er at Eva og Gideon er lige, altså selvom han har flere penge end hende, styre han ikke forholdet. I Fifty Shades er Ana den uvidende og uskyldige i alt og overlader stort set alt til Christian. Eva er meget mere selvstændig og er meget mere et modspil til Gideon, end Ana er for Christian. Der er så mange aspekter af disse bøger der er så fantastiske. Jeg har allerede læst dem to gange og jeg kommer helt sikkert til at læse dem igen inden længe. 

De tre bøger handler om at Eva flytter til New York med hendes bedste ven Cary Taylor. De er meget tætte og har mødt hinanden i gruppeterapi dengang de boede i San Diego. Hun har fået arbejde hos Mark Garrity, i Crossfire bygningen. Da hun lige er flyttet ind beslutter hun sig for at hun vil tage hen og se det sted hun skal arbejde. Her møder hun så Gideon Cross. Ejeren af bygningen og firmaet Cross Industry. Eva bliver hurtigt betaget af ham og hurtig starter de et forhold op. Det er svært for dem at få det til at fungere. De er meget betaget af hinanden og de dyrker en masse sex. Men mange ting lurer under overfladen. Evas ex-stepbror, som har voldtaget hende og udnyttet viser sig pludseligt, samtidig med at Gideon har angrebet Eva i søvne pga. mareridt om dengang han blev seksuelt misbrugt. Samtidig viser Gideons eks-forlovede sig og vil have Gideon tilbage. Ja jeg vil ikke fortælle for meget fordi der er rigtig meget man først får af vide samtidig med Eva. Overraskelser jeg ikke vil afsløre. Men det er en kærligheds historie om to skadet sjæle der finder hinanden. Dette er kun de tre første i serien, der kommer 2 mere. Det er jeg virkelig glad for, fordi jeg er fuldstændig vild med Eva og Gideons historie. 

Hvor jeg synes Fifty Shades ikke var skrevet så godt, synes jeg at disse bøger har et virkelig godt sprog. Det er en af de mange ting der gør, at de ikke minder om Fifty Shades bøgerne. Jeg har læst dem på dansk og jeg synes at de er godt oversat. De er ikke fyldt af fejl og sådan som nogen oversatte bøger kan være. Bogen er skrevet i 1. person og er personbundet til Eva. Det fungere rigtig godt, da hun er en god hovedperson. Samtidig gør det også at Gideon virker mere mystisk, fordi man ikke ved hvad han tænker og føler. På et tidspunkt trækker han sig helt væk fra Eva, men beder hende om at stole og vente på ham. Her fatter Eva ikke hvad der sker og det gør man heller ikke selv. Så meget finder man først ud af når Eva gør, hvilket gør at der kommer nogen overraskelser, der bare gør bogen endnu bedre. 

Eva Tramell er bogens ene hovedperson og det er fra hendes synspunkt vi læser. Det der gør at Eva er så meget bedre en kvindelig hovedperson end Ana er fra Fifty Shades er, at hun er meget mere selvstændig. Hun står mere på sine egne ben og så er hun ikke jomfru da hun mødte Gideon. Det gør at hun ikke er Gideon så underlegen i sengen som Ana er til Christian. Hun har godt kontakt til begge hendes forældre, hvis liv og problemer man også høre om. Anas bedste ven Cary, er virkelig fantastisk. Helt sikkert er han en af mine yndlings bipersoner. Eva prioriterer virkelig at se ham og være sammen med ham. Det gør at det hele virker mere som noget der kunne ske i virkeligheden. Ana glemmer Kate ligeså snart Christian er inde i billedet og så snakker hun næsten ikke med hende mere. Hvorimod Eva holder fast i Cary og viser ham at hun godt kan elske ham samtidig med at hun er i et forhold med Gideon. Det er noget af det Sylvia Day virkelig skal have ros for er, at hun ikke har hoppet over hvor gæret er lavest med hensyn til karakterne i bogen. De har alle en fortid og en vigtig rolle i Evas liv såvel som i bogen. Hun er helt igennem bare en fornøjelse at følge. 

Gideon Cross (initialer GC er faktisk modsat CG som er Christian Greys initialer) er en mystisk og overdrevet lækker mand. Han er succesfuld og meget rig. Da han ser Eva for første gang ved han bare, at han vil have hende. Han bekymrer sig meget om hende og han sørger altid for at hun har det godt, inden han dyrker sex med hende. Han er helt igennem en meget betænktsom mand overfor Eva, hvorimod han ikke altid er så sød overfor andre mennesker. Men han er en mand mange mennesker misunder og mange kvinder som gerne vil have ham. Dette gør også at der en del der prøver at ødelægge deres forhold. incl. Gideons eks-forlovede Corinne Giroux. Men jeg tror ikke at man kan læse denne bog uden at blive forelsket i Gideon. Han er en dominerende mand, men han vil ikke have Eva skal være hans submissiv, ligesom Christian Grey vil have Ana skal være det. Selvom han elsker at tage styringen i sengen såvel som i andre ting, viser han stor respekt for Eva og overtræder aldrig hendes grænser. 

Men som sagt så kommer der to bøger mere i serien, hvilket jeg er helt op at køre over. Jeg elsker virkelig den her serie og jeg elsker Eva og Gideons historie. Jeg har læst lidt om at der måske vil komme en filmatisering engang, men det kommer nok an på hvordan Fifty Shades of Grey filmen bliver. Hvis den bliver en succes er chancen stor for, at nogen vil gentage succesen med en anden erotisk bog. Men indtil videre må vi nøjes med bøgerne, hvilket også er fantastisk. Den næste bog skulle komme i slutningen af det her år eller starten på det nye år. Jeg håber virkelig at Politikken er hurtig om at oversætte den ellers kommer jeg bare til at læse den på engelsk, hehe. Men hvis i syntes at Fifty Shades var god, så vil i helt sikkert synes at den her er mindst ligeså god. Så bare kom igang hvis i er blevet nysgerrige :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar