mandag den 11. februar 2013

True Blood #1 - Død indtil Solnedgang

Titel: Død indtil Solnedgang 
Serie: True Blood
Forfatter: Charlaine Harris

Antal sider: 347
Udgivet: 18-01-2010
Sprog: Engelsk
Forlag: Lindhardt og Ringhof 
Originalsprog: Engelsk 
Originaltitel: Dead until Dark 
Læst: 10. februar 2013



"Bon Temps er en fugtig sydstatsflække, hvor den 25-årige Sookie Stackhouse arbejder som servitrice. Hun kan høre folks tanker. Da Bill dukker op i byen, forelsker hun sig i den farligt tiltrækkende vampyr, bl.a. fordi hun ikke kan høre hans tanker. En række kvindemord sætter byen på den anden ende, og snart er Sookie i fare."
Anmeldelsen kan indholde SPOILERS!
Jeg må indrømme at jeg havde mange forventninger til den her bog, jeg havde læst nogen anmeldelser og hvor folk beskriver den som der yndlings bog og denne bog har fået cult stadie nogen steder. Jeg havde også set nogen afsnit af tv serien der er lavet over bøgerne, dette var dog meget længere henne, så det ødelagde ikke plottet. Men jeg må sige at jeg personligt ikke er helt op at køre over denne bog. Måske havde jeg for mange forventninger eller også så fangede den mig bare ikke så meget. Jeg synes det er en fin bog, men det bliver aldrig en af mine yndlings bøger. 
Hovedpersonen Sookie, er på mange måder en meget sjov hovedperson. Man følger meget hendes hverdagsliv, såsom ofte når hun går på arbejde. Jeg kan godt lide sådan som hun er over for Bill og at hun faktisk forsvarer ham over for byens beboere. Hun har mange sjove tanker som jeg er ret vild med og man griner nogen gange af hende fordi hun er lidt skør. Men nogen ting irriterer mig altså lidt ved hende. Hun virker ikke særlig skræmt over at hendes bedstemor er blevet slået ihjel i hendes hus og at det faktisk var hende der skulle have været død. Jo hun er da lidt usikker ved at sove alene om natten, men jeg ville være rædselsslagende. Noget jeg heller ikke forstår det er at hun bare tager en hund med hjem? What! det fattede jeg ikke en skid af, for det første forstår hunden tydeligvis hvad hun siger til den og hun bliver overhovedet ikke mistænktsom? Det undrede jeg mig meget over, på den måde virkede hun altså lidt for naiv nogengange, hvilket irriteret mig. Men ellers er hun en handlekraftig ung kvinde, hvilket jeg er helt vild med.
Bill er en god drømmeprins i denne bog og så er han det alligevel ikke. For Sookie er han på mange måder den ideelle kæreste, men hun har dog også nogen betænktligheder, såsom at han ikke kan gå ud i dagslys og de forhindringer der er ved det. Men ellers er de søde sammen og elsker at han er så blid ved hende. 
Jeg tror at en af grundene til at jeg ikke var helt op at ringe var at jeg ikke synes Charlaine Harris's vampyrer er så godt fundet på. De kan ikke gå ud i dagslys, det er hvad det er, men så skal de sove under jorden hele dagen og hvis nogen finder dem kan de bare slå dem ihjel. Det synes jeg var virkelig var lidt underligt. Jeg synes de virker alt for svage. Jeg kan egentlig godt lide ideen med at de er kommet ud af kisten som de så sjovt beskriver det, det gør at det er lidt anderledes. Det er også meget fedt at det er nogen andre problemstillinger end hvis nogen opdager hvem han er. Men jeg er spændt på at få mere af vide om denne verden, ud fra hvad jeg har hørt skulle der være mange forskellige væsner og ikke kun vampyrer. 
En stor del af plottet er jo faktisk krimi. Der er blevet begået flere mord på flere kvinder i Bon Temps, Det eneste der binder kvinderne sammen er at de har haft samkvem med vampyrer, de er blevet kvalt og de har været sammen med Jason, Sookies bror. Undtagen Sookie og Jasons bedstemor, men det var jo meningen det skulle have været Sookie og ikke bedste der blev drabt. Jeg må indrømme at jeg havde alle oppe i tankerne som skyldige og det synes jeg gav bogen noget uhygge og der var flere gange hvor jeg bare måtte læse mere for at få mere med. Denne del af bogen er jeg helt vild med. Det var faktisk denne del af bogen der gjorde at jeg har givet bogen 4 stjerner. Jeg ville have givet den 3, men da slutningen bare kom totalt bag på mig og da jeg slet ikke havde regnet morderne ud, så røg den lige op på 4 stjerner.
Men jeg synes faktisk denne bog er en udmærket bog, man skal ikke forvente for meget. Jeg læste bogen på en dag, så noget må jo alligevel havde fanget mig. Men jeg synes bogen er lidt for naiv på mange måder. Men jeg synes folk selv skal læse den og bedømme hvad de synes :)      

3 kommentarer:

  1. Det er faktisk noget af det jeg synes er så skønt ved bøger - at man opfatter dem forskelligt og har forskellige meninger om det hele, så man kan snakke om dem bagefter :D Det med hunden er lidt sjovt, jeg ved ikke om du har dyr - men jeg har kat, og hest og hund hos mine forældre, og det ER faktisk tit som om de forstår hvad du siger (selvom de altså overhovedet ikke gør)... Og jeg håber i hvert fald ikke min kat i virkeligheden er en hamskifter, for så er jeg godt nok pinligt berørt over at gå og kalde hende pullerfnullergøj og pussernusserpige, haha :D
    Til gengæld gør kræene så nogle gange også det modsatte af hvad man siger .. Sådan lidt alá "chang, kom her basse!", hvorefter dyret styrter i den modsatte retning som man lugter dårligt, fnis :D
    Jeg er jo en af de vile True Blood fans, men jeg kan sagtens se hvad du mener med naiviteten .. og egentlig kan godt godt forstå hun er naiv, taget i betragtning af hvordan hun er opvokset og sådan noget ... Men altså, jeg kan godt se, hvad du mener - og hvorfor det er irriterende, jeg var så bare vild med i stedet for :P

    SvarSlet
  2. Hej Kicki :) Tusinde tak skal du have!
    Jeg vil gerne linke. Dit link kommer ind lige om lidt.
    Hav en god mandag! :)

    Rebecca, breakingfree.dk

    SvarSlet
  3. Til Sus :)
    Ja det er så fantastisk, at man kan læse det samme og så bare have opfattet tingene helt forskelligt. Elsker også at høre om hvad folk for ud af bøgerne, det er tit der kommer en ny vinkel på det så :)
    Jeg kan godt se hvad du mener med dyret. Jeg synes bare det var så tydeligt det ikke var en hund, hehe.
    Ja hun er naiv, faktisk synes jeg hun modnes meget i den næste bog. Det kan jeg godt lide. Jeg ved jo du er en stor True Blood fan læste også dine anmeldelser omkring dem. Derfor blev jeg helt vildt glad da jeg så du havde kommenteret min, synes det er spændende at høre :)
    Men alt i alt synes jeg faktisk man er rigtig godt underholdt når man læser True Blood, de kan noget specielt!
    Til Rebecca :)
    Det lyder skisme godt, jeg har også sat dig på :)

    SvarSlet