mandag den 4. februar 2013

Vinterkongens datter #1 - Kelley




Titel: Kelley
Serie: Vinterkongens Datter
Forfatter: Lesley Livington
Antal sider: 264
Udgivet: 20. april 2010
Sprog: Dansk
Forlag: Tellerup
Originalsprog: Engelsk 
Originaltitel: Wondrous Strange
Læst: 3-4. februar 


"Hele verden ligger for Kelleys fødder. Hun er 17 år, netop flyttet til New York hvor hun har fået arbejde på et teater - hendes drøm om at blive skuespiller er ved at gå i opfyldelse, men hendes skæbne vil noget andet. En aften, da hun står i parken og øver sig på sine replikker, støder hun ind i Sonny og bliver hovedkulds forelsket. Men Sonny er ikke en hvilken som helst fyr, for han er vogter for en portal til en anden verden - Vinterkongens Datter er et drama om kærlighed, forræderi, magt og magi"
 Jeg var nede i bog og ide og kunne få den her bog billigt, så jeg tænkte hvaa fanden jeg gør det sgu. Jeg havde ingen forventninger til denne bog overhovedet og jeg synes at selve forsiden så både kedelig og barnlig ud. Men da den kun var på et par hundrede sider tænkte jeg at den kunne jeg hurtigt få læst. Jeg må sige at jeg blev meget positivt overrasket. Synes faktisk denne bog har rigtig mange gode ting. Jeg må dog sige at jeg er noget skuffet når jeg ser den originale forside, som bare er så meget pænere end den forside Tellerup har valgt. Bare det at de har sat en kunstigt rødhåret pige på forsiden, selvom Kelley har kastanjebrunt hår er virkelig misvisende. Jeg synes for det meste at Tellerup laver flotte forsider men lige den her bog fortjente sgu mere end dette. Nå nok om det!

Man starter med kort at følge Kelley og skifter derefter hurtigt over til at følge Sonny. Hele bogen igennem skifter det så imellem at følge den ene og den anden. Dette kan jeg faktisk godt lide, Sonny er spændende at læse om. Det gør også at man kender Sonnys følelser for Kelley med det samme og det gør ham mindre mystisk hvilket er meget rart engang imellem. Det fungerer rigtig fint her. Deres forhold udvikler sig meget hurtigt, men får dog ikke lov at holde længe. Man får lidt fornemmelsen af at ingen af dem der er rundt om Kelley og Sonny er rigtig gode. Alle vil have Kelley fordi hun er denne blanding mellem kongen Oberon og mørkets dronning Mabh, hvilket gør at hun har meget store og magtfulde evner. Hun er en alfeprinsesse som er blevet bortført som spæd og levet i menneskenes verden beskyttet af en halskæde. Det er først da hun møder Sonny at hun finder ud af hvem hun i virkeligheden er. 

Plottet er meget godt skruet sammen. Jeg sad bare nogengange med følelsen af at det ikke er helt originalt det jeg læste. Ikke så meget plottet, men Sonny og Kelley minder meget om andre personer i andre bøger. Deres 'stemme' er ikke så original. Hvilket er ærgerligt. Men jeg kan rigtig godt lide selve historien med Halloween og det 9 nætter og det. Også portene indtil Den Anden Verden, synes jeg var godt fundet på. Så på den måde må jeg sige at jeg var positivt overrasket over den opfindsomhed forfatteren har haft omkring selve verdenen. Det er en af de ting jeg synes er fantastisk ved denne serie. 

Men bogen Kelley er dog stadig en rigtig god bog og det er derfor jeg har givet den 4 stjerner. Synes den har det en fantasy kærligheds historie skal have. Jeg var fanget fra side 1 og til slut. Så jeg synes helt sikkert det er en bog der er værd at læse. Desværre må jeg sige at det er en hurtig fornøjelse at læse denne bog. Den har 264 sider, hvilket er meget lidt og meget hurtigt læst for mit vedkommende. Synes sagtens der kunne have været flere seancer mellem Sonny og Kelley, kærligheds seancer. Det ville for mig have gjort at jeg kunne forstå deres meget voldsomme kærlighed til hinanden lidt bedre. Det sker nemlig alt sammen meget hurtigt. Det går hurtigt fra han er irriterende og han følger efter mig, til åhh kan slet ikke undvære ham. Men det har også sin charme :)

Sproget i bogen var godt, igen må jeg sige at Tellerup formår at lave oversættelser nærmest uden fejl, hvilket er fantastisk. Men selve sproget er flydende og let læseligt uden at være for ungt. Jeg er meget spændt på at læse toeren i serien og se hvad der sker med Sonny og Kelley. Jeg kan kun anbefale at man går i gang med denne bog, desværre er der længe til de næste to i rækken kommer, men forhåbentligt er det hele ventetiden værd. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar