lørdag den 2. februar 2013

Dødens Instrumenter #2 - Den Tavse By

Titel: Den Tavse By
Serie: Dødens Instrumenter 
Forfatter: Cassandra Clare 
Antal sider: 403
Udgivet: 15. april 2009
Sprog: Dansk
Forlag: Borgen
Originalsprog: Engelsk 
Originaltitel: City of Ashes 
Læst: 31. januar til 2. februar 2013

"16-årige Clary Fraye ønsker bare at hendes liv ville blive normalt igen. Men det er der vist ikke mange chancer for. For hun kan ikke komme udenom at hun nu er blevet i stand til at se vampyrer og varulve. Og at hun er blevet indlemmet i en verden af skyggejægere på jagt efter dæmoner. Samt at hendes mor ligger i en alvorlig magisk påført koma. Der er meget, der skal gøres i Clarys liv. For at hjælpe sin mor må hun prøve at komme i kontakt med den onde Skyggejæger Valentine, som siges også at være vanvittig - og hendes far. I denne spændingsmættede to´er af Dødens instrument-trilogien føres læserne tilbage til New Yorks mørke underverden, hvor kærlighed er et usikkert foretagende og magt er en dødelig fristelse."
Jeg elskede den første bog i serien om Dødens instrumenter og havde derfor meget store forventninger til toeren i serien, Den tavse By. Jeg var helt vild med personerne i serien, Jace, Clary, Simon, Alec og Isabelle og ikke mindst Luke. De gør bogen så levende. Jeg må sige at jeg også er helt forelsket i denne bog og at jeg kun kan anbefale andre at læse den. 

Plottet i denne bog, er som 1'eren super godt skruet sammen. Man kommer længere ind i Cassandra Clares verden og det bliver kun mere og mere spændende. I denne bog møder man flere af de underjordiske væsner, som fx feer. Da jeg startede med at læse denne serie så jeg feer som små alfe agtig væsner, men historien om at de er en blanding af demonær og engle, synes jeg er genialt fundet på. Her ses tydeligt Cassandra Clare's kreativitet. Verdenen er virkelig fuldendt og det er svært at sætte en finger på noget. 

Det eneste jeg synes er lidt ærgerligt ved denne bog er at Jace og Clary ikke kan få hinanden. De passer så godt sammen og deres følelser vokser og vokser for hinanden. Håber virkelig at de får hinanden til sidst. Simon er virkelig blevet så meget mere spændende at læse om, efter han er blevet vampyr er han ligesom ikke så svag mere. Synes hele tiden han har været en stor kontrast til Jace, men det er ligesom mere udlignet nu, hvilket jeg er helt vild med.

Cassandra Clare bliver bedre og bedre til at skrive. Sproget flyder bare og må indrømme at det er en fantastisk oversættelse af bogen med kun meget få fejl. Men det er ligesom om sproget er blevet løftet en tak siden sidste bog, hvilket bare viser at forfatteren udvikler sig. 

Man skifter imellem personerne, hvilket jeg synes fungerer vildt godt. Så lærer man personerne at kende på en helt anden måde, end hvis synsvinklen kun ligger hos en person. Der var engang jeg ikke var særlig vild med bøger skrevet i 3. person, men jeg er faktisk blevet ret vild med det. Elsker at man følger med i hvad der sker hos andre personer, end kun hos jeg-personen. Dette gør også at der kommer mere gang i bøgerne uden at det virker for meget dramatik rundt om en person. Det er jeg helt vild med!

Der sker virkelig meget i den her bog og der er virkelig meget jeg synes man selv skal læse. Derfor kan jeg ikke sige så meget om plottet, da det ville røbe for meget. Men jeg kan sige at jeg synes den her bog helt sikkert skal have 5 stjerner, da jeg synes den har det hele. Dramatikken, kærligheden, den onde og venskab. Er vild med Luke som virkelig fungerer som en far for Clary, jeg er dog bange for at han på et tidspunkt vil dø, jeg er nervøs for det hver gang han er i krig. Men ellers synes jeg dramaet mellem Jace, Clary og Valentine fungerer rigtig godt og kan godt lide at ingen af dem vælger hans side. 

Som sagt er dette en rigtig god serie som jeg synes er målrettet efter den lidt ældre ungdom, altså det der kaldes Young Adults. Jeg synes helt sikkert det er en serie man skal give sig i kast med, for man vil ikke blive skuffet!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar