torsdag den 31. januar 2013

Dødens instrumenter #1 - Dæmonernes by

Titel: Dæmonernes By
Serie: Dødens Instrumenter 
Forfatter: Cassandra Clare 
Antal sider: 448
Udgivet: 2. november 2009
Sprog: Dansk
Forlag: Borgen
Originalsprog: Engelsk 
Originaltitel: City of Bones 
Læst: 29-30. januar 2013

"Handlingen I en verden, der på overfladen ligner vores, men som under overfladen gemmer på dæmoner, varulve og vampyrer, har en gruppe skyggejægere svoret at bekæmpe det onde - På et diskotek i New York overværer 15-årige Clary et mord, men hun opdager, at den myrdede så vel som morderne er usynlige for alle andre end hende selv. I løbet af det næste hæsblæsende døgn forsvinder Clarys mor sporløst, og hun selv bliver opsøgt af og må kæmpe mod en rasende og grusom dæmon. Skyggejægeren Jace trækker hende med ind i sin mystiske underverden, hvor Clary må forsøge at finde ud af, hvorfor dæmonerne er ude efter hende - og hvorfor hun er en af de få, som kan se verden, som den virkelig er."

Jeg havde absolut ingen forventninger til denne bog.Jeg har læst meget blandede  anmeldelser af denne bog. Nogen mener den var langtrukken og andre mener det er en fantastisk bog. Jeg må sige at jeg høre tilden gruppe der synes den er helt fantastisk! Jeg blev virkelig grebet af stemningen. Elsker det universet som Cassandra Clare har opbygget. Tanken om at der faktisk er en hemmelig befolkning som lever skjult for os mundanere er tiltrækkende. På mange måder minder den om andre bøger og så alligevel er den bare helt unik og original. 

Clary er virkelig en fantastisk hovedperson. Hendes tanker appellerer rigtig meget til mig og synes det er fedt at hun ikke bare glemmer sin mor. Hun bliver ved med at lede efter hende og gøre hvad hun kan for at få hende tilbage. Hendes forhold til Simon er bare så sødt, kan lige forestille mig deres venskab. Da de lå ved siden af hinanden i sengen, synes det er så sødt og kan lige se det for mig. At hun ikke kan se at han er forelsket hende kan jeg godt sætte mig ind i fordi de altid kun har været venner jo. At Simon bliver jaloux fordi Clary bliver interesseret i Jace er jo noget der ligsåvel kunne være sket i virkeligheden. Synes forholdet mellem Simon og Clary er så godt skildret i denne bog. Glæder mig til at høre mere om ham i de næste par bøger. 

Jace er jo lidt af en hård fyr. Men jeg har altid været vild med ham. Han viser gang på gang at han er vildt med hende og at han begynder at elske hende. Det ene stykke hvor man læser fra hans point of view, forstår man ham meget bedre og jeg var meget ærgerlig over man ikke fik lov at læse lidt mere om ham. Synes han fortjente at vi fik lov at se lidt mere af ham end vi gjorde i denne bog. Han er jo faktisk en rigtig spændende person og jeg elsker at høre hans tanker. Så jeg håber der kommer mere fra hans POW i de næste bøger. 

Plottet i bogen synes jeg var super godt skruet sammen. Jeg kunne næsten ikke lægge den fra mig og jeg læte i toget på vej og hjem fra skole og på et hver tidspunkt der var lidt tid. Den er rigtig velskrevet og sproget flyder rigtig godt i den. Har hørt at alt det kun skulle blive bedre. Jeg var dog noget ked af at Hodge ikke er den han siger han er. Jeg elskede livet på instituttet og jeg håber at der trods alt vil komme mere af det i de næste par bøger. Det blev næsten sådan helt lejr agtig stemning nogengange ligesom i Shadow Falls lejren. Dog minder de to bøger ikke om hinanden ellers. 

Forsiden synes jeg er rigtig flot, hardback og så rustik. Den passer rigtig godt til bogens indhold. Synes det er fedt den er i hardback da det så ser lidt dyr ud hvilket jeg synes er pænt. Jeg gav den 5 stjerner fordi jeg er helt vild med den her bog. Jeg var helt op slugt af bogen og jeg nød hver frase i den. Jeg synes personligt slet ikke at bogen er langtrukken, tværtimod synes jeg at den kører i et meget god tempo. Jeg synes helt sikkert at det her er en bog man skal sætte tænder i og begynde at læse. Man vil ikke blive skuffet :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar