torsdag den 10. januar 2013

Soul Seekers - Skæbnekald

Titel: Skæbnekald 
Serie: Soul Seekers 
Forfatter: Alyson Noël 
Antal sider: 415
Udgivet: 28-9-2012
Sprog: Dansk 
Forlag: Alvilda  
Originalsprog: Engelsk 
Originaltitel: Fated 
Læst: 8-10. januar

"Der sker sære ting for Daire Santos. Krager håner hende, glødende mennesker forfølger hende, tiden stopper uden advarsel og en smuk dreng med overjordiske blå øjne hjemsøger alle hendes drømme. Af frygt for hendes datters forstand, sender Daires mor sin datter ud og bo med hendes bedstemor, hvem hun aldrig før har mødt, men som genkender Daires visioner for, hvad de i virkeligheden er - et opråb til Daires skæbne som en Søger - en der kan navigere mellem de levendes og de dødes verden."
Jeg læste første gang om denne bog i bog og idés julekatalog. Jeg synes den lød ret god og ønskede mig den derfor. Uden nogen anelse om hvad jeg kunne forvente gik jeg i gang med den. I den første halvdel af bogen tænkte jeg til tider *gab*, ikke fordi at bogen ikke var velskrevet eller fordi at historien ikke virkede som om den kunne blive spændende, men mere fordi det bare virkede som en lang introduktion til historien. Daires første møde med med byen Enchantment og hendes bedstemor Paloma. Hendes træning hos hendes bedstemor bruger bogen også rigtig lang tid på i starten, samtidig med at alt det Daire undrer sig over vil Paloma ikke fortælle. Hvilket gør at man bliver lidt irriteret over at man ikke fatter en skid. Hvis bare man havde fået lidt mere af vide i starten ville man være blevet holdt mere til ilden end man gør. 
Men, men, ,men så starter Daire i High School og så for søren så skete der noget med bogen. Den udvikler sig på en helt anden måde end den gjorde i starten. Hendes møde med Dace og den tiltrækningskæft han har på hende er spændende og giver en kilden i maven. Efter Daire er kommet sig over jeg-tror-ikke-på-at-jeg-er-noget-specielt perioden hvor hun stikker af, bliver hun faktisk en god og spændende hovedperson, som er anderledes end andre hovedpersoner i andre ungdoms fantasy romaner. Det er rart at følge hendes følelser for hendes bedstemor og de følelser hun har for hele den verden hun bliver vist. Som sagt så er 2. halvdel af bogen dobbelt, og hvis ikke mere, så god som 1. halvel og det er derfor at bogen ikke helt kan komme op på 5 stjerner. 
Slutningen er spændende, men var overrasket over hvor hurtigt det gik. der var kun 50-60 sider tilbage da den virkelig begyndte på la grande finale. Men det bliver på inden måde forhastet og slutningen er skrevet på samme rolige og rare måde som resten af bogen.  
Verdenen som Alyson Noël har opfundet er meget original, spændende og med et strejf af mystik. Helt sikkert en bog jeg kan anbefale folk at læse. Men som sagt skal man holde de første 200 sider ud, derefter vil den blive meget bedre. :)   

Ingen kommentarer:

Send en kommentar