mandag den 7. januar 2013

Nightshade - Natskygge



Titel: Natskygge
Serie: Nightshade
Forfatter: Andrea Cremer
Antal sider: 412
Udgivet: 01-12-10
Sprog: Dansk 
Forlag: Tellerup 
Originalsprog: Engelsk 
Originaltitel: Nightshade 
Læst: 1-2. januar 2013

"Jeg listede hen mod drengen. Han stønnede tungt,og hans ansigt var fortrukket af smerte og rædsel. Bjørnens kløer havde revet dybe flænger i hans lår og bryst, og blodet flød stadig fra sårene. Det var en dreng på min egen alder: sytten, måske atten år gammel. Jeg kan ikke lade ham dø ... Men det vil betyde, at jeg vil bryde med Vogternes love ... Jeg skiftede skikkelse uden at tænke over det. Drengen spærrede øjnene op, da den hvide ulv, der havde betragtet ham, ikke længere var et dyr, men en pige med gyldne øjne og hvidblond hår."
Jeg var meget positiv overrasket over denne bog. Jeg fik den i julegave og havde aldrig hørt om denne bog før og havde derfor ingen forventninger. Men jeg må sige at jeg var meget positiv overrasket. Jeg blev hurtigt grebet af den og det er en fantastisk men dog også rå verden Andrea Cremer har opbygget. Jeg kan godt lide spillet imellem Ren, Shay og Calla. Trekantsdramaet gør at bogen kommer til live, man bliver spændt hver gang hun er alene med Shay og viser sine følelser for ham. Hele problematikken omkring at ønske at være sammen med en som man ikke kan, er godt skildret i denne bog og man føler virkelig med Calla. Calla er en stærk hovedperson og man kommer hurtigt til at holde af hende.
Dog er er jeg team-Shay, jeg elsker ham. Han giver virkelig bogen noget specielt og det elsker jeg.
Jeg kan godt lide blandingen af hverdagsliv, såsom at de går i skole og går på bar og så hele konflikten med Vogterne og koblet. Jeg kan godt lide at man finder ud af tingene samtidigt med Calla og Shay. Det gør at man bare må læse videre for at finde svar på de spørgsmål der bliver stillet i løbet af bogen. Slutningen var meget forusigelig, jeg havde regnet slutningen ud omkring hendes ceremoni før hun selv gjorde det og det gjorde at bogen ikke var fyldt af store overraskelse.
Grunden til jeg ikke giver bogen 5 stjerner er faktisk svært at sige, der er noget ved bogen der gør at den ikke kan måle sig med The Black Dagger Brotherhood, Twilight og Harry Potter som helt klart er til 5 stjerner alle sammen. Derfor lander det på 4 stjerner, men jeg vil sige at det er en god bog, som jeg helt sikkert kan anbefale.   

Ingen kommentarer:

Send en kommentar