mandag den 4. marts 2013

Blodets Bånd #1 - Blodsøstre

Titel: Blodsøstre 
Serie: Blodets Bånd 
Forfatter: Pernille Eybye  
Antal sider: 280
Udgivet: 15-11-11 

Sprog: Dansk
Forlag: Tellerup 
Originalsprog: -
Originaltitel: -
Læst: 3-4. marts 2013



"For de fleste er det en drøm at forblive ung for evigt– men for 18-årige Kassie er det en forbandelse.
For tyve år siden blev hun trukket op af flodenmed bidmærker på halsen,og siden da har den smukke vampyrsøgt sandheden om sit tidligere liv.
Da Kassie møder Leo, kommer hun et skridt nærmere sin fortid,for i hans øjne ser hun et glimt af noget genkendeligt.Men det går hurtigt op for Kassie, at Leo også har en mørkhemmelighed …
Blodsøstre er første bind i serien Blodets Bånd– en serie om kærlighed, mystik og mørke kræfter."
Jeg må ærlig indrømme at da jeg købte denne bog havde jeg ikke de store forventninger. Bogen er meget tynd, stor skrift og få ord på hver side. Da alderen der er sat er på 14 år og opefter blev mine fordomme ikke mindre. Men men men Blodsøstre er faktisk en rigtig fin bog. Man følger vampyren Kassie som blev redet op af en sø, gjort til vampyr, men uden nogen erindringer om hendes tidligere liv. Hun bor sammen med hende vampyrsøstre i et helt almindeligt villa kvarter. Hun møder Leo, som har nogen sære kræfter han ikke vil indrømme han besidder. Jeg må indrømme der gik et stykke tid før jeg blev grebet af bogen, men jeg blev grebet og synes det var ærgerligt at bogen ikke var længere.
Man følger flere personer i denne bog. Det meste af tiden er det Kassies point of view, men også Leo har et par kapitler. Den indespærret vampyr Zan har også 2-3 kapitler. Jeg synes det fungerer meget godt at det skifter. Jeg er især vild med Leos kapitler, man lærer ham at kende på en helt anden måde end man gør fra Kassies point of view. Zan som person forstår jeg ikke helt endnu, men regner med at han vil være en vigtig person i forhold til historien i de senere bøger. Han leder efter en bestemt person ved navn Helena, jeg gætter på at det er Kassie i hendes tidligere liv han snakker om. Det bliver spændende at følge hvad der sker  i den del af historien. Men ellers synes jeg at det fungerer meget godt i forhold til plottet når det skifter fra den ene til den anden.
Sproget i bogen er godt, jeg studsede ikke over nogen underlige sætninger eller noget. Virkelig stor plus til forfatteren at hun har formået at skrive en så ren bog. Sproget passer godt til nutidens unges. Kassie virker som en i tyverne og man får fornemmelsen af at hendes sprog og personlighed hænger godt sammen. Leo har hun formået at lave anderledes fra Kassie, han har sin egen stemme, hvilket er virkelig fedt. Så sproget er flydende og det er et passende stilniveau i forhold til den aldersgruppe bogen henvender sig til.
Plottet var lidt kedeligt i starten, det var ligesom om at den lige skulle i gang. Men ellers er det meget originalt. Jeg må sige at Pernille Eybye har taget meget fra de gamle vampyr historier. Fx det med at vampyrerne i hendes historie ikke kan tåle sølv, det er en virus der har gjort dem vampyrer og de er hårde og har intet hjerteslag. Hendes vampyrer i sig selv er ikke særlig originale, men det gør egentlig ikke så meget. Man kan sagtens leve sig ind i historien også selvom det foregår i en "uvirkelig" verden med vampyrer og hekse kaldet wicca. Alt i alt synes jeg at der er en fremtid i denne historie og jeg synes det er et godt dansk bud på en vampyr historie.
Jeg må sige den største kritik af denne bog er at den ikke er længere. Jeg synes det er synd fordi den har en flot forside og den har et rimelig godt plot der godt kunne være længere og så er den så kort, det gør at den kommer til at virke meget ungdomsagtig uden at den egentlig er det. Kassie skal forestille at være 18 år men i virkeligheden er hun jo 40 år. Så det er ikke som sådan et barn vi følger og jeg synes bestemt heller ikke hun virker som et barn. Der er så meget mere der kunne bygges på denne historie, hvilket der forhåbelig også bliver i de næste bøger.
Bogen indeholder sex og sprut og slåskampe, men det hele er meget neddæmpet. Pernille Eybye har valgt at springe i sex scenerne og kysse scenerne. Så man får ikke lange sexscener som man gør i andre bøger. Det er okay, plottet inderholder mange andre ting som også er spændende. Det får bogen til at virke lidt uskyldig og får hele Leos og Kassies forhold til at virke spændende og lidt teenageagtig hvilket er meget sødt.
Men alt i alt en fin bog, jeg er glad for jeg begyndte at læse den. Jeg synes det er et rigtig godt bud på en dansk forfatter der kan blive til noget inde for Dark Fantasy og Paranormal Romance genrene . Så helt sikkert en bog der er hver at læse!

2 kommentarer:

  1. Den er faktisk ret god den serie, så længe man ikke forventer det helt vilde og helt store :)

    vil du forresten linke? ;)

    Sabrina - http://sabrinasblog.dk

    SvarSlet
  2. Ja det synes jeg også :) Man skal ikke forvente alt for meget af den!
    Men jo selvfølgelig vil jeg det, jeg sætter dig på med det sammen :)

    Hilsen
    Kicki

    SvarSlet