tirsdag den 26. marts 2013

The Hunger Games - Dødsspillet

Titel: Dødsspillet
Serie: The Hunger Games 
Forfatter: Suzanne Collins  
Antal sider: 395
Udgivet: 10. juni 2010
Sprog: Dansk
Forlag: Gyldendahl 
Originalsprog: Engelsk 
Originaltitel: The Hunger Games 
Læst: 2012, 20-21. marts 2013

"I ruinerne af det gamle Nordamerika ligger nu landet Panem, som består af tolv distrikter. Hvert år tvinger magthaverne i Panem hvert distrikt til at udvælge en pige og en dreng, som skal deltage i Dødsspillet - den årlige kamp om liv og død på direkte TV. 16-årige Kattua bor sammen med sin mor og lillesøster i det fattigste af alle distrikterne. Den dag hun står frem og frivilligt tager sin lillesøsters plads i Dødsspillet, betragter hun det som en dødsdom. Men Kattua har før haft døden tæt på, og hun er klar til at kæmpe for sit liv. "Dødsspillet er en formidabel bog." - Stephenie Meyer Dødsspillet er første bind i Suzanne Collins' trilogi om Kattua Everdeen."

Mange har nok set filmen The Hunger Games, som var i biograferne en gang i år 2012. Den fik hurtigt cult status og mange valgte at læse bogen The Hunger Games - Dødsspillet efter de havde set filmen. Jeg var også en af dem der valgte at læse den. Jeg var vild med filmen, men bogen er bare så mange klasser bedre. Elsker desperationen der er i Spillet og hendes forhold til Rue og Peeta. Det er ikke for sjov at denne bog har fået cult status verden over, Den er virkelig god! 

Kort og godt handler denne bog om at Nordamerika, der nu hedder Panem, er inddelt i 12 distrikter og så en hovedstad kaldet The Capitol. Det er et dystopisk miljø, altså dette her foregår ude i fremtiden. The Capitol holder hvert år et spil hvor 2 borgere, imellem 12 og 18, fra hver distrikt skal deltage. Det skal være en dreng og en pige. Dette bliver så vist live på fjernsyn og storskærme i hele Panem. De kæmper til døden og til sidst står en vinder der bliver kronet med guld og berømmelse. Hovedperson Kattua's (som rigtig hedder Katniss) lillesøster bliver udtrukket og Katniss tager hendes plads i spillet. Her møder hun Peeta, som er den anden af distrikt 12's spillere, og de andre sonere i spillet. Det bliver en kamp om liv og død i arenaen og man får virkelig en Katniss at kende som er presset til det yderste. 

Bogen er skrevet i første persons, altså jeg-person, fortæller. Man følger kun Katniss, hvilket faktisk fungere rigtig godt. Jeg er ikke altid den største fan af Katniss' tanker, men det ville virke mærkeligt at skrive denne bog i andet en første person, da det er rart at kende hendes tanker og spekulationer inde i arenaen. Katniss som hovedperson er okay, hun tænker mange tanker, som jeg ikke ville tænke i den situation hun er i, men hun er modig og handlekraftig, hvilket jeg er meget vild med. Peeta vil dog altid være min yndlingsperson i den her serie. Han er bare indbegrebet af venlighed og varme og hans kærlighed til Katniss er virkelig sød.

Suzanne Collins' skrivestil synes jeg halter en del i forhold til andre forfatteres. Sproget i bogen er udmærket, men jeg synes ikke det er fantastisk. Denne bogs succes er udelukket fordi selve historien er så fantastisk og nytænkende som den er. Jeg må sige at jeg ikke ved hvordan hun har kunne finde på alt det der foregår i The Hunger Games, men det er i hvert fald godt fundet på. Men jeg er ikke sikker på, at hvis hun havde et plot der ikke var lige så godt som denne bogs, så tror jeg at hendes sprog ville gøre, at den ikke ville blive så stor som The Hunger Games er blevet. 

Plottet i bogen er rigtig godt. måske en smule forudsigelig nogen gange men dog er der også enkelte overraskelser. Som sagt så er plottet gennemtænkt og hænger godt sammen. Jeg kan godt lide de andre sonere der er med i spillet. Mange af dem er meget unikke og har meget fremtrædende personligheder, såsom Glimmer, Cato, Rue og Tresh. Det gør at man på en eller anden måde binder sig lidt til dem og gør det mere sørgeligt når de dør.  

Men alt i alt er det her en rigtig god bog som fortjener 5 stjerner. Men det er 5 stjerner der er baseret på det indholdsmæssige. Den indeholder mange ting, både spændingen og kærligheden, både i form af hendes forhold til Prim og Gale, men også til Rue og Peeta. Men også action og uretfærdighed. Hele det her uretfærdighed i form af, at The Capitol får alt maden og alle de andre distrikter må så sulte eller leve i stor fattigdom. Det er virkelig en bog jeg anbefaler folk at give sig i kast med og jeg tror det er en bog der både kan falde i piger og drenges smag. Så skynd jer at få fat i The Hunger Games serien, i vil have mange timers sjov.  

Ingen kommentarer:

Send en kommentar