søndag den 31. marts 2013

The Hunger Games #2 - Løbeild

Titel: Løbeild
Serie: The Hunger Games 
Forfatter: Suzanne Collins  
Antal sider: 395
Udgivet: 10. juni 2010
Sprog: Dansk
Forlag: Gyldendahl 
Originalsprog: Engelsk 
Originaltitel: The Hunger Games 
Læst: 22-25. marts 2013
"Kattua har overlevet Døsspillet og burde være lettet, lykkelig faktisk, nu da hun er vendt hjem til familien og barndomsvennen, Gale. Men hendes medsoner fra Distrikt 12, Peeta, har vendt hende ryggen, og intet er, som det burde være. Rundt omkring i landet hviskes der om oprør mod Capitol, og magthaverne mener, at Kattua er skyld i uroen. Nu vil de have hævn. Kattua og Peeta bliver sendt rundt i landet for at overbevise folket om, at de er vildt forelskede i hinanden, og at alt er godt. Men inderst inde er Kattua måske slet ikke interesseret i at dæmpe uroen."
Denne bog starter nogle måneder efter Dødsspillet sluttede. Det synes jeg faktisk fungere meget godt. Man får af vide hvad der er sket siden første bog sluttede, så man ved hvad der er sket. Peeta og Kattua (Katniss) snakker ikke rigtig sammen mere, da Peeta er sur over at de ikke skal være kærester. Gale og Katniss går stadig på jagt, men Gale er blevet 18 og skal derfor arbejde i minerne. Så de har ikke meget tid sammen heller ej. Katniss og hendes lillesøster og mor er flyttet op i vinderbyen, som er et del af distrikt 12 hvor vinderne af dødsspillet bor. Indtil nu er det kun Haymitch der bor der. Månederne går og Peeta og Katniss skal på vindertur hvor de skal lade som om de er kærester. Her finder Katniss og Peeta ud af at hendes lille snyderi med bæerne, i slutningen af dødsspillet, har givet anledning til oprør i de andre distrikter. Jubilæums spillet skal snart begynde og her får Katniss, Peeta og Haymitch sig en ubehagelig overraskelse. Udtrækningen til spillet skal nemlig foregå mellem de nuværende vindere. Det vil altså sige, at Katniss skal ind i arenaen igen og enten Peeta elle

r Haymitch skal derind sammen med hende.  

Jeg var vild med første bog i The Hunger Games og jeg glædede mig til at læse denne også. Jeg læste dem første gang da filmen kom ud og blev hurtigt grebet af serien. To'ren har meget at byde på. Hvor 1'ren kun handlede om selve dødsspillet handler denne bog om meget mere også. Jeg er vild med vinderturen, det er ikke så meget man får af den, men det man får synes jeg er rigtig godt. Selve plottet i bogen er rigtig godt skuet sammen. Det er ikke for overgeeret, men der sker stadig noget. Jeg er stadig helt vild med Peeta, synes virkelig han er en af de personer der virkelig løfter denne serie. Hele seancen med dødsspillet igen er super godt fundet på. Jeg blev virkelig ked af de da jeg hørte de skulle ind i arenaen igen, men da det først går i gang er det så spændende. Man får virkelig et andet billede på The Capitol i den her bog. Her viser den sig virkelig fra den grimme side, må man sige. 

Sproget i bogen synes jeg også er forbedret siden bog 1. Det er svært at sætte en finger på hvad det er der er at det er bedre, men det synes jeg det er. Bogen er skrevet i første persons, altså jeg-person, fortæller. Man følger kun Katniss, hvilket faktisk fungere rigtig godt. Jeg er ikke altid den største fan af Katniss' tanker, men det ville virke mærkeligt at skrive denne bog i andet en første person, da der sker mange ting bag Katniss's ryg som der først går op for en (altså læseren) samtidig med hende. Hvis man vidste det på forhånd fra en af de andre fx Finnick, ville det ødelægge meget af bogen. 

Der er flere personer i denne serie som jeg virkelig synes godt om. Cinna er virkelig en fed personlighed. Elsker at han hele vejen igennem, også i første bog, er oprørsk og samtidig er han så sød og god for Katniss. Peeta er jo min favorit, han er stor og stærk og samtidig så kærlig. Haymitch er virkelig også en fed personlighed. Han er hård, men han bekymrer sig virkelig om Katniss og Peeta. 

Men alt i alt synes jeg den her bog er rigtig god. Den fortjener helt sikkert fem stjerner da den virkelig bare har et rigtig godt plot med nogen fantastiske personligheder. Jeg synes denne serie er en serie som både drenge og piger kan læse. Den er ikke proppet med store kærligheds seancer, men samtidig er der en udvikling i Peeta og Katniss' kærlighed og Gale og Katniss' kærlighed. Men jeg synes virkelig man skal give sig i kast med denne serie, da den virkelig er fantastisk!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar