fredag den 15. marts 2013

Dødens Instrumenter #5 - De Fortabte Sjæles By

Titel: De Fortabte Sjæles By
Serie: Dødens Instrumenter 
Forfatter: Cassandra Clare 
Antal sider: 475
Udgivet: 25. januar 2013
Sprog: Dansk
Forlag: Borgen
Originalsprog: Engelsk 
Originaltitel: City of Lost Souls 
Læst: 13. marts 2013


"Dæmonen Lilith er død og Jace er blevet fri fra sit fangenskab. Men da Skyggejægerne ankommer, finder de ham ikke. Det eneste de finder er blod og glasskår, og Clary finder ud af, at det ikke kun er hendes kærlighed, Jace, der er væk, men også den hun hader; hendes bror Sebastian, der for alt i verden kæmper for, at udrydde Skyggejægerne. En rædsel skærer igennem Clary da hun opdager, at Liliths magi har bundet Sebastian og Jace sammen, og at Jace er blevet tjener for det onde. Klanen er nu fast besluttet på, at dræbe Sebastian, men der er bare et problem - man kan nemlig ikke skade den ene dreng, uden at dræbe den anden. Magnus, Simon, Isabelle og Alec går til de nådesløse Jernsøstre, der måske kan skabe et våben, der kan fjerne båndet mellem Jace og Sebastian, men hvis Jernsøstrene ikke kan hjælpe dem, er deres eneste håb, at udfordre Himmel og Helvede - en risiko, der vil sætte deres liv på spil. På samme tid er Clary gået ind i et farligt spil helt alene. Prisen for at tabe spillet, er ikke blot hendes eget liv, men også Jace´s sjæl. Men kan hun stadig stole på ham? Eller er han for altid og for alvor fortabt i det onde? Og hvilken pris er for stor at betale, selvom det er for kærligheden?"
Jeg havde glædet mig helt vildt til at læse den her bog! Jeg gik i gang med den så snart jeg havde den og jeg læste den på under 12 timer. Den fangede mig virkelig meget, men jeg må indrømme at den ikke ligner nogen af de andre bøger i serien, den er meget mere psykologisk og jeg synes, selv som hærdet læser, at den var uhyggelig nogen gange. 

Sebastian har fået fat på Jace og besat ham. Jace virker derimod super glad for Sebastian, hygger sig med ham og joker. Jace opsøger Clary og vil have hende med og det gør hun så. Clary elsker Jace, men bliver samtidig også klar over at den Jace er nu ikke er hendes Jace mere. Sebastians overbevisninger og personlighedstræk er blevet Jaces. Clary har en fe-ring som hun kan snakke i hovedet med, med Simon og fortæller ham hvad hun finder ud af. Jace bliver et kort øjeblik sig selv igen og Clary finder ud af at han er alt andet end tilfreds med tilværelsen. Han vil slå sig selv ihjel og derfor også Sebastian, men Clary vil ikke miste Jace igen. Det ender med en kæmpe kamp, hvor alles liv er på spil.


Man følger som altid rigtig mange mennesker i denne bog. Clarys rolle er igen blevet større, men man følger også Simon, Isabelle, Jordan og Maia, Alec og Magnus Bane, Jocelyn, Sebastian, Jace og Maryse. 

Jeg er vild med Simon, han er min yndling i denne serie. Han har igen en vigtig rolle og han beskytter Clary som altid. Hans forhold til Isabelle forsætter og de ender med at blive rigtig tætte. Det er rart at læse om andet kærlighed end kun Jace og Clary. Man læser også en del om Maia og Jordans forhold. Jeg er vild med de to, elsker hver en stump af deres fortælling. Jordan er virkelig en fantastisk fyr, han elsker Maia, gør alt for at beskytte hende og det er så tydeligt at han er meget vild med hende. Deres kærligheds historie er nærmest ligeså spændende som Jace og Clarys. Jeg ville elske en bog om de to. Alec og Magnus Bane for også en større rolle i denne bog. Deres forhold står faktisk lidt i stampe og det er lidt ærgerligt. Alec har svært ved tanken om at Magnus har elsket andre og han nok også vil elske andre efter Alec er død. De elsker hinanden, men har det samtidig meget svært ved hinanden. Alec dummer sig hele vejen igennem bogen og det ender med at få fatale følger for ham. Luke har fået sin Jocelyn. Bryllupet står dog på hold, men deres kærlighed er bare så sød og rigtig. Jeg blev så glad da de valgte hinanden. Elsker også at man hører lidt mere om Jocelyns forhold til Luke da hun var sammen med Valentine. Helt igennem virker alle de menneskers historie relevante for hovedhistorien. Der er simpelthen så meget kød på alle personerne i Cassandra Clares verden og hun kunne sagtens skrive flere bøger om de forskellige bipersoner. 


Plottet var helt vildt godt skruet sammen.  Jeg synes det er godt fundet på det med at den rune Lilith tegnede på Jace i drømmen er den samme slags rune som paratabai runen bare dæmonisk så derfor mister den ene part sin frie vilje, i dette tilfælde Jace. Det er meget originalt. Lejligheden som Sebastian har arvet fra Valentine, en dimensional lomme som de ikke kan spores i. Det er genialt fundet på. Jeg har altid syntes der har været meget himmel/helvede agtig over denne serie. Det kan godt blive meget religiøst med engle og halv engle og dæmoner. Men det gør egentlig ikke så meget synes jeg. Det bliver ikke overeligiøst og derfor heller ikke irriterende.

Sproget i bogen er som altid helt fantastisk. Cassandra Clare bliver bare bedre og bedre til at skrive. Hendes bøger er virkelig gode og jeg elsker den verden hun har fået opbygget. Jeg håber virkelig meget at hun vælger at skrive flere bøger i dette univers. Jeg ved hun vil skrive noget om Magnus Banes fortid og udgive det på internettet. Men jeg håber at dette skyggejæger univers vil blive centralt i flere af hendes bøger, ligesom det også er det i Urvæksenglen og Urværksprinsen. 

Jeg kan kun anbefale folk at sætte tænderne i denne serie, den er virkelig noget ud over sædvanlige.. Det er næsten ikke muligt at lægge bøgerne fra sig når man først er begyndt. Så kan kun sige LÆS DEN, LÆS DEN, LÆS DEN - I BLIVER IKKE SKUFFET!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar