søndag den 10. marts 2013

Dødens Instrumenter #3 - Englens By


Titel: Englens By 
Serie: Dødens Instrumenter 
Forfatter: Cassandra Clare 
Antal sider: 490
Udgivet: 30. marts 2010
Sprog: Dansk
Forlag: Borgen
Originalsprog: Engelsk 
 Originaltitel: City of Glass 
Læst: 9-10. marts 2013
"For at redde sin mors liv må Clary snige sig ind i Skyggejægernes by, Alicante, selvom det er forbundet med dødsstraf, hvis man ikke har tilladelse. Men hun er ikke den eneste, der får problemer på halsen Simon bliver fængslet af Skygge­jægerne, fordi de har mistro til alle vampyrer, og særligt en, som kan tåle sollys. Valentine forsøger stadig af al magt at tilintetgøre Klanen, og den eneste chance, Skyggejægerne har for at forhindre ham i det, er at kæmpe på samme side som deres fjender, de underjordiske - men er det muligt, når de to grupperinger hader hinanden? Og samtidig må Clary og Jace kæmpe imod deres stærke følelser, mens fortidens hemmeligheder ruller sig ud i et spind af løgne, fortielser og misforståelser." 
Denne anmeldelse indeholder SPOILERS. Kan afsløre overraskelser. 
Efter at have læst 3. bog i serien Dødens Instrumenter, sad jeg med en følelse ... WOW.. Helt igennem en fantastisk følelse. Det her er virkelig en god bog, historie, fortælling.. Den er virkelig i verdensklasse. Det var et lille stykke tid siden jeg har læst toeren i serien Den Tavse By og havde helt glemt fornemmelsen af Cassandra Clares bøger, derfor havde jeg store forventninger men ikke kæmpe store. Men jeg må sige at denne bog overraskede mig helt vildt. Hele historien der foregår i Idris er virkelig fantastisk. Jeg var helt igennem bare vild med denne bog. 

Man følger ikke kun Clary i denne bog, men også Simon, Jace og Isabelle. Personskiftene fungere rigtig godt og det er ikke forstyrrende for læsrytmen. Jeg må sige at jeg virkelig elskede denne bog, jeg gik hele følelses registeret igennem da jeg læste den. 

Jace og Clary finder endelig ud af at de ikke er bror og søster alligevel, hvilket er en stor lettelse for dem. Det var det de havde håbet og aldrig troet kunne være sandt. Men samtidigt finder de også ud af at Clary har en helt igennem meget ond storebror ved navn Sebastian, eller Jonathan som han rigtig hedder. Jeg må indrømme at jeg havde læst beskrivelsen af bog 5 og havde derfor fundet ud af at Sebastian var ond. Det ødelagde lidt overraskelsen, da jeg derfor vidste at han var en omvandrende bombe der på et tidspunkt ville springe. Men det var ikke den eneste overraskelse i denne bog, der var mange. Alle trådene fra de tidligere bøger bliver fint bundet sammen til en fin sløjfe i denne bog. Denne bog fungere på mange måder som en afsluttende bog, hvilket den også var tiltænkt i starten. Den ender på en måde der gør at den sagtens kunne være en afslutning. Selvfølgelig er vi mange der er glad for at det ikke er den sidste bog i serien!

Plottet er helt igennem helt vildt godt velskrevet og gennemtænkt. Jeg må sige at jeg elskede  Idris og elskede at stort set hele bogen foregår der. Det er meget anderledes fra de andre bøger og det gør det meget anderledes og spændende. Man har samtidig også hørt så meget om Idris at det fungerer godt endelig at "opleve" det selv. Jeg er helt vildt med at Luke bliver en så vigtig del af historien. Jeg har altid været helt vild med ham og altid synes at han fortjente at få Jocelyn, hvilket han jo heldigvis også får i slutningen. 

Jace og Clary gennemgår noget af en udvikling. Synes på nogen måder at Jace er en røv men samtidig så er der altid en forklaring på det han gør. Han elsker Clary så meget at han prøver at holde hende ude af farene. Heldigvis får de jo hinanden til sidst og det gør at de endelig erkender deres følelser for hinanden. Clary finder også ud af at Jace virkelig hele tiden har været helt vild med hende. Man få hele hans følelses historie af vide fra første gang han mødte hende. Om hvor ked af det han var da hun begyndte at komme sammen med Simon. Jeg kan kun sige at jeg er helt vild med det. Man får en meget bedre forståelse for ham, hvilket jeg synes han fortjener. 

Så når alt kommer til alt må jeg virkelig sige at det her er den bedste bog i serien. Helt klart! Jeg er helt vild med den og kommer helt sikkert til at læse bogen igen. Jeg glæder mig til at følge Clary, Jace, Simon og de andre i de næste bøger. Men det er helt sikkert en af de bedste bøger jeg længe har læst og må sige at det lige præcis er sådan en bog som denne der gør at jeg elsker at læse. Når man finder en guldklump og det er denne bog virkelig.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar