lørdag den 2. marts 2013

The Black Dagger Brotherhood #10 - Lover Reborn

Titel: Lover Reborn
Serie: The Black Dagger Brotherhood 
Forfatter: J. R Ward 
Antal sider: 617
Udgivet: 02-10-2012
Sprog: Engelsk
Forlag: Penquin Group USA
Originalsprog: -
Originaltitel: -
Læst: 28. februar - 1. marts 2013



"In the darkest corners of the night in Caldwell, New York, a conflict like no other rages. The city is home to a band of brothers born to defend their race: the warrior vampires of the Black Dagger Brotherhood. Now back in the Brotherhood - and unrecognisable as the vampire leader he once was - Tohrment is physically emaciated and heartbroken beyond despair. When he begins to see his beloved in his dreams - trapped in a cold, isolating netherworld - Tohr turns to a self-serving fallen angel in hopes of saving the one he has lost. When he's told he must learn to love another to free his former mate, Tohr knows they are all doomed ...Except then a female with a shadowed history begins to get through to him. Against the backdrop of the raging war with the lessers, and with a new clan of vampires vying for the Blind King's throne, Tohr struggles between the buried past, and a very hot, passion-filled future ...but can his heart let go and set all of them free?"
Inden du læser denne anmeldelse vil jeg sige, at da Lover Reborn er nummer 10 i rækken af The Black Dagger Brotherhood bøgerne, er det en nødvendighed, for kunne forstå anmeldesen fuldt ud, at man har læst de tidligere bøger i serien. Da ting som sproget, opbygning osv. er beskrevet i forrige anmelderser af The Black Dagger Brotherhood bøgerne.  

 Uha jeg har glædet mig til at læse denne bog. Især efter Lover Mine hvor Tohrment har nogen kapitler. Der fik jeg for første gang øjnene rigtig op for ham. Samtidig med at jeg glædet mig, var jeg også lidt nervøs fordi J.R. Ward i et interview har sagt at bogen om Tohrment vil være meget følelsesmæssig. Hele hans kamp mod at komme op af det hul han er i efter hans shellans (kone) død, er meget hårdt at læse om men samtidig så blev man så glad da han begyndte at kunne se lyset. Det her er virkelig en fantastisk historie og jeg er sikker på jeg vil læse den igen, snart!
Man følger rigtig mange mennesker i den her bog, den handler ikke kun om Tohrment. Men selvfølgelig også No'One eller Autumn som hun senere bliver kaldt af Tohrment. Men også John og Xhex, Xcor, Layla, Lassiter og Qhuinn. Så man kommer virkelig hele vejen rundt. I denne bog kæmper John og Xhex med at få deres forhold til at fungerer, de flytter hver til sit og det går rigtig dårligt. Jeg kan godt lide at man læser om nogen af parrene efter de er fundet sammen, ligesom om Wrath og Beth i Revhenges bog og Visious og Jane i Lover Unleashed. At følge med i hvordan de kæmper efter den største forelskelse er lagt sig. Det er jeg helt vild med. Xcor, ja han er som han er, synes ikke han er den mest spændende at læse om i den her bog men det går an. Og det er til hver en tid bedre at læse om end the Lessers. Layla hun virker til gengæld ikke som den skarpeste kniv i den bog, men det der er fra hendes synsvinkel er okay og det giver meget god mening i forhold til plottet. Lassiter er sjov, ham er jeg helt vild med. Kan godt lide at man følger hans bekymring for Tohrment og faktisk også Autumn. Qhuinn, åh Qhuinn, efter denne bog glæder jeg mig bare endnu mere til næste bog, Lover at Last, der handler om Blay og Qhuinn. Jeg elsker ham og han er helt sikkert en af mine favoriter. Han vokser i den her bog og det klæder ham virkelig. Så selvfølgelig så følger man også Autumn, Xhex mor. Hun er den meget yndige kvinde som har været bortført af en symphath som gjorde hende gravid med Xhex. Det er Tohrment og Darius der dengang reddede hende. Hun udvikler sig simpelthen så meget i den her bog. Hun ender med at blive helt fantastisk og selvstændig. Hun er en fornøjelse at følge!
Plottet foregår over et helt år, hvilket er meget anderledes end hvad BDB bøgerne plejer at strække sig over. Selvfølgelig er det også et lang forløb Tohrment gennemgår og det var derfor nød til at foregå over lang tid. Der er en ting jeg synes er meget underligt ved plottet, og det er at Wellsie er fanget i det her midterland imellem himmel og helvede, fordi Tohrment sørger over hende og ikke kommer videre. Jeg tænker bare at der vel er mange der ville gøre på samme måde som ham og hvor mange ville så ikke være fanget der. Nå skidt pyt, det giver god mening i forhold til plottet og det får ham til at rykke sig, først for Wellsie's skyld og senere for han og Autumns skyld. Jeg er vild med plottet og især fordi der er den lange udvikling, samtidig med at han og Autumns forhold også udvikler sig. 
Det er meget svært at gå i detaljer med plottet og personerne uden at røbe for meget af plottets historie. Men jeg må sige, nu er jeg jo en kæmpe BDB fan, og jeg kan kun anbefale at folk læser disse bøger. Men start for guds skyld med Dark Lover/Vampyrkongen. Jeg har sagt det før og jeg kan ikke understrege det nok. Når man læser disse bøger kommer man i sandhed hele følelses registeret igennem. Man kommer virkelig til at holde af J.R. Wards karakterer. Denne bog er en af de dybere bøger, der omhandler mere sorg end de andre bøger. Så HELT SIKKERT 5 stjerner fra mig af! 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar